torsdag 10. mars 2016

The Dance Studio


The Dance Studio
Bildet jeg har valgt er «The Dance Studio», og ble malt av Edgar Degas i 1876. Jeg har valgt å male dette, fordi jeg syntes det er ett veldig fint maleri. Jeg liker godt motivet, og er også en stor fan av fargene.  Jeg liker at det ikke er så veldig mange og sterke farger, men at de er såpass lyse og duse. Jeg mener at fargene han har brukt passer godt inn, i forhold til motivet. Ballerinaer skal ha så lite farger som mulig i følge min mening. Degas er mest kjent for sine flere malerier av ballerinaer.

The Dance Studio ser vi fra normal perspektiv. Motivet i maleriet er de 4 ballerinaene. Det er tre i ballerinaer i mellomgrunnen som står bak den fremste som står i hovedfokus.  Den fremste ballerinaen kan også omtales som prima ballerina. Ordet ballerina er italiensk og betyr kvinnelig danser. Ordet prima betyr første, og dermed så blir prima ballerina oversatt som "førstedanseren". Blikkfanget i dette maleriet er prima ballerina. Hun står litt på skrått, så vi får ikke sett ansiktet hennes. Det kan se ut som at hun ser rett ned i gulvet og tenker. Hun har på seg en ballerinakjole, strømpebukse og et par ballerina sko. Håret hennes er satt opp i en fin dult, mens panneluggen henger ned foran. Kjolen hennes skiller seg litt ut i fra de andre sin. De i mellomgrunnen har bare en enkel hvit kjole, men hoved ballerinaen har et svart bånd som knytes bak i nakken. Hun har også et fint blått bånd som går rundt livet og samles i en fin sløyfe bak på ryggen.

 

Veggen i bakgrunnen har litt ruglete og stripete penselstrøk. Vi kan se at det er meningen at veggen skal ha striper som går nedover mot gulvet. I mellom 2 av de ballerinaene i bakgrunnen, kan vi se linja som skiller mellom veggen og gulvet. På gulvet kan vi også se at det går en del linjer. Dette skal nok forestille plankene som ligger i bakken.  Jo lengre inn i bildet vi kommer, jo mindre synlige blir linjene i gulvet. Vi kan se både loddrette og vannrettelinjer i maleriet.  Helt nederst i det høyre hjørnet, kan vi se skyggen av beina til ballerinaen i hovedfokus. Lengre inn i bildet kan vi også se skyggen til den borteste ballerinaen til venstre.

 

Vi kan se at det er bevegelse i maleriet. Prima ballerina står i ro, men de tre i mellomgrunnen er i bevegelse. Det er mer uklart og du kan se hvordan to av dem står med henda opp i været. Den tredje ballerinaen i mellomgrunnen har en mye mer uklar skygge enn den fremste, så det kan også tyde på at hun er i bevegelse. De er nok midt i en gjennomgang av noe som skal bli til en fremvisning. Hvis vi ser nøye etter kan vi se at den midterste ballerinaen i mellomgrunnen ser ned i bakken, mot kneet til prima ballerina i maleriet.

 
Maleriet har ikke så veldig mange ulike farger. Lyset i maleriet er veldig stemningsskapende og symbolsk. Vi kan se at lyset i bildet faller ned foran prima ballerina sitt ansikt. Det blir mye lysere i gulvet helt ute i kanten til venstre. Bildets mørkeste parti, ligger mellom 2 ballerinaer i mellomgrunnen. Det går mye i utvasket farger som beige, grått og hvit. Det er et spesielt preg over bildet som gjør at jeg med en gang føler meg litt trist. Det kan hende at det er på grunn av hint av grå tonede farger som symboliserer lidelse, trist og vondt. Blåfargen på båndet rundt livet til prima ballerina, skiller seg ut. Det er den eneste plassen i bildet hvor det kommer frem en sterk farge. Blåfargen kan symbolisere  både håp, tro og sannhet. I gulvet kan jeg skimte en varm gul tonet farge. Gult blir ofte assosiert med lys, varme og glede, men i dette tilfellet ville jeg heller forbundet gulfargen med misunnelse, bitterhet og hat. Det er helst i sentrum av bilde vi kan se gul fargen i gulvet. Fargen blir mindre synlig jo lengre utover i bildet vi kommer. Når jeg ser det hvite i kjolene, tenker jeg renhet og hellighet. Måten prima ballerina står på og ser litt ned over i bakken, kan få det til å virke som at det er noe som er galt. Hun ser ut som en liten uskyldig jente som kunne tenkt seg å være en annen plass. At prima ballerina er den eneste med sløyfe, kan være et symbol på at hun føler seg annerledes. Bildet blir veldig påvirket av dets lite fargebruk, så jeg syntes at det kan virke litt rustent eller gammelt. Det er viktig å få frem at dette bare er min mening.



Beskjæringen i bildet virker veldig naturlig. Det er prima ballerina som er blikkfanget, så det er naturlig at vi kan se hele jenta. Utkantene i bildet er to av jentene i mellomgrunnen. De er der for og skape litt mer dybde og stemning til bildet, så det gjør ikke så mye at de er blitt litt kuttet ute i kantene. Bildet måtte uansett blitt kuttet, så det ødelegger ikke noe med måten det ble gjort på.
 


Vi kan se at bildet er fra impresjonismen pga. teknikken som er blitt brukt. I The Dance Studio er det blitt tatt i bruk olje maling. Det var veldig normalt å bruke olje maling under impresjonismen. Det blir brukt tørkende olje. Som oftest er det valmueolje, nøtteolje eller linolje, og det blir brukt som bindemiddel. Da malingen er tørket, påføres det et lag med ferniss. Ferniss skal beskytte malingen og ligge over for å beskytte. Det kan komme i ulike blankhetsgrader.


Uten at jeg vett, vil jeg tro at dette maleriet kan symbolisere hva kunstneren føler inni seg. Som sagt så kan fargebruken få meg til å tenke at det er et trist øyeblikk. Samtidig slår det meg at det kan være en slags ro over bildet. Kanskje han har malt dette på et tidspunkt der han ikke hadde det så bra?

Bildet er et portrett bilde, og det tilhører sjangeren «sjangerkunst» eller «sjanger maleri» som gjerne er mer vanlig å bruke. Det er malerier og bilder i kunsthistorien som viser ulike motiver fra dagliglivet. Meningen er å fremstille ulike sider ved hverdagslivet ved å male alminnelige mennesker i vanlige situasjoner. Fritidsaktiviteter, selskap, gater og enkelte scener fra markeder kan være noen eksempler. Innholdet kan av og til være religiøst eller historisk. Ofte så er fremstillingene realistiske, men de kan også være oppdiktede.

 


 

 



 

 




 

 


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar